Musea in Amsterdam lanceren eenduidige communicatieaanpak toegankelijkheid

Om de fysieke toegankelijkheid van Amsterdamse musea eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken, is op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) een nieuwe communicatiestijl ontwikkeld. Zo kunnen museumbezoekers snel zien welke voorzieningen er wel of niet zijn en gemakkelijk inschatten in hoeverre het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking.
De vier ambassadeurs v.l.n.r. Eva, Tijmen, Jess en Erik amsterdam&partners
Leestijd: 2 minuten

Samen met verschillende belangenorganisaties is er onder meer een basisset symbolen ontwikkeld om op de websites op te nemen. Deze set is uitvoerig getest onder de verschillende doelgroepen. De symbolen dienen als een eerste indicatie en zijn nadrukkelijk niet bedoeld als keurmerk.
De symbolen en campagne zijn ontwikkeld door amsterdam&partners en worden morgen 9 oktober gelanceerd tijdens de Week van de Toegankelijkheid.

De campagne 
De introductie van de communicatiestijl wordt ondersteund door een online campagne, waarin de vier ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen laten zien dat de musea in Amsterdam al veel te bieden hebben voor mensen met een beperking en benadrukken hoe belangrijk het is om helder te communiceren over toegankelijkheid.

Betrokken partners in onderzoek 
De musea in Amsterdam en amsterdam&partners implementeren de komende weken de symbolen op de websites. In de Uitagenda op iamsterdam.com staat nu ook een filter dat bewoners en bezoekers kunnen toepassen om te ontdekken in welke mate een evenement toegankelijk is voor mensen met een beperking. De symbolen, campagne en communicatiestijl zijn in nauwe samenspraak met belangenorganisaties en inhoudelijke experts tot stand gekomen waaronder Stichting Accessibility, Cliëntenbelang Amsterdam, De Special social Club en Gemeente Amsterdam. 

Landelijke vervolgproject 
Stichting Accessibility is onlangs van start gegaan met het landelijk vervolgproject. Hiermee bouwen zij samen met de branche, experts en eindgebruikers voort op de basisset die voor de Amsterdamse musea is ontwikkeld. Met dit project gaan zij een digitale standaard ontwikkelen voor toegankelijke informatie in de recreatiesector. Het doel is om begin volgend jaar de standaard klaar te hebben waarmee recreatielocaties hun toegankelijkheidsinformatie eenduidig, volledig en vindbaar kunnen delen. Dit gaat ook in samenwerking met overheden, belangenorganisaties en brancheorganisaties. 

Meer informatie en vragen
Toegankelijkheidsinformatie voor bewoners en bezoekers:  iamsterdam.nl/toegankelijkheid
Campagnevideo: https://www.youtube.com/watch?v=Eweh30eB9Fg  

Vragen over dit project kunt u mailen naar toegankelijk@iamsterdam.com 

Voorbeelden van de symbolen met uitleg Bron:
Auteur
amsterdam&partners