Proef met gratis bus naar kust in zomer 2026
De proef in het kort
Het plan is om in de zomer van 2026 de pendelbus 10 weekenden in te zetten; van 20 juni tot en met 30 augustus. Tijdens het Grand Prix-weekend rijdt de bus niet. Kustbezoekers kunnen gratis parkeren bij Expo Greater Amsterdam (Vijfhuizen) en Q-Park Spaarne Gasthuis. Connexxion verlengt de bestaande buslijn 341 (vanaf Schiphol) via Hoofddorp en Haarlem naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort. Deze bus gaat vier keer per uur op zaterdag en zondag. De reistijd met de bus wordt ingeschat op 35 minuten. De reistijd met de auto is op warme dagen vaak 45 minuten of langer, exclusief zoektijd voor een parkeerplek en de tijd die nodig is om naar het strand te lopen. De bus maakt zoveel mogelijk gebruik van de bestaande vrije busbaan. Op de Zeeweg rijdt de bus op drukke dagen over een eigen rijstrook.
De bus vervangt het autoverkeer niet, maar versterkt het bestaande openbaar vervoer. Nu reizen bezoekers uit Haarlemmermeer vooral met de auto naar de kust. Door de verlenging van buslijn 341 naar strand Bloemendaal en Zandvoort ontstaat een rechtstreekse verbinding vanuit Hoofddorp. Het doel van de proef is onder andere om te ontdekken of de bus een goed alternatief is voor de auto.
Tijdelijke inrichting Zeeweg
Tijdens de proef wordt de Zeeweg tijdelijk aangepast. Van 20 juni tot en met 30 augustus gaat de weg van 2 rijstroken naar 1 rijstrook en geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. De bus kan de vrijgekomen rijstrook gebruiken als er file ontstaat. Ook de bestaande buslijnen 81 en 84 rijden op deze drukke dagen door naar de kust. Uit analyses blijkt dat auto’s bij drukte op een eerder punt op de weg mogelijk in een file komen. Wel stromen deze files vervolgens veel sneller door omdat er niet langer geritst hoeft te worden bij Bloemendaal aan Zee. Daarmee blijft de gemiddelde reistijd gelijk. Tijdens de proef wordt ook gekeken naar wat de gevolgen van 1 rijstrook zijn voor het autoverkeer op omliggende wegen.
De Zeeweg is volgens de huidige richtlijnen te smal voor twee autorijstroken. Na 2028 krijgt de Zeeweg groot onderhoud. Dat is het moment om de weg ook veiliger te maken. Veel ruimte om uit te breiden is er niet, want de weg loopt dwars door een beschermd natuurgebied. De resultaten van de proef gebruikt de provincie bij keuzes voor een definitieve inrichting van de Zeeweg.
Achtergrond uit participatie
De gemeenten in de regio willen samen met de provincie de kust in Zuid-Kennemerland bereikbaar en leefbaar houden. De proef maakt deel uit van een bredere aanpak. Denk aan actuele reisinformatie, betere doorfietsroutes, extra fietsenstallingen in Zandvoort en overleg met NS en ProRail over extra treinen op drukke dagen.
Meer informatie
Alle ideeën van inwoners en het maatregelenpakket staan op www.samenslimnaarzee.nl. Nieuws over de maatregelen en achterliggende onderzoeken zijn te vinden op www.noord-holland.nl/bereikbaarheidkust.
Toelichting bij afbeelding route bus: Volgens het plan start de pendelbus bij het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. De bus stopt vervolgens bij de parkeerlocatie Expo Vijfhuizen, waar bezoekers hun auto gratis kunnen parkeren en direct op de gratis bus stappen. De route vervolgt via de Zuidtangent richting Houtplein, Raaks, Zijlweg en gaat via de Brouwerskolkweg over de Zeeweg naar Bloemendaal aan Zee. Daarna rijdt de bus door naar Zandvoort via de Boulevard heen en de Van Speijkstraat terug richting Hoofddorp.
Toelichting bij simulatie: Het filmpje laat zien dat het verkeer over twee rijstroken niet sneller gaat dan over één: bij de versmalling ontstaat file en de reistijd blijft uiteindelijk hetzelfde.